dimarts, 5 de desembre del 2006

Marcel·lí Domingo

No m'agradaria que això semblés un atac personal, ni tampoc encetar una discussió. Fomentar debat, reflexió i sempre respectant les idees de la resta, és la meva intenció.

La biblioteca de Tortosa ha passat aquest any de dir-se Oliver de Boteller a Marcel·lí Domingo. Això a mi em va semblar des del primer moment un canvi innecessari, el qual em fa pensar en ganes de voler sortir als mitjans, de voler ser més republicans que ningú, i també en ganes de gastar diners en el canvi de les lletres de la façana.

Dit això, no crec que, en canvi, sigui menys adequat el nom Marcel·lí Domingo que Oliver de Boteller. Ho dic en un supòsit que s'hagués de batejar la biblioteca per primer cop. Al bloc de La comedianta tortosina se'n parla del polític republicà. I se'n diu que era anticatalà. No ho sé, doncs no sóc historiador. Si hagués de descriure Marcel·lí Domingo diria que fou un polític republicà, important figura del republicanisme a Tortosa, i un dels ministres de la República Espanyola. Va posar molt d'interès en fer arribar l'educació a la societat. Potser no destacava pel seu independentisme però, va ser un demòcrata, federalista i que estava al costat dels defensors de la República. No el veig tan abominable des de la llunyania temporal, i tampoc no crec que tingui prou eines a l'abast per fer-me un judici complet sobre si era o no un anticatalà.

Com he dit, respecto les opinions però, m'agrada ficar cullerada. I com el text és una mica llarg, per això ho he escrit en aquest bloc i no en un comentari al bloc de la Comedianta. Espero que no m'ho tingui en compte.