dissabte, 11 de novembre de 2006

Onzè dia del CAP

Ahir vam fer psicologia de l'educació -concretament, psicologia de l'aprenentatge i l'ensenyament a l'ESO-. Ha estat l'assignatura més mal parada de totes a causa dels problemes que arrossega aquest curs del CAP. De tota manera, va ser una classe interessant. M'havia llegit els articles sobre els quals es parlava i això va paliar els efectes que a Tortosa no haguéssim fet la primera part del tema encara.

Vam parlar de l'aprenentatge significatiu, aquell aprenentatge en què s'adquireixen nous coneixements a partir de la dotació de significat al material objecte de l'aprenentatge. Aquest procés de significació implica partir d'uns coneixements previs que han de connectar-se amb els nous coneixements, i que serveixen per tal de realitzar l'aprenentatge. Per tal que l'aprenentatge sigui significatiu hi ha vàries condicions que cal que es compleixin:
  1. Que hi hagi uns coneixements previs que permetin realitzar l'aprenentatge dels nous.
  2. Que el material que ha d'aprendre's sigui potencialment significatiu. Es va fer èmfasi en la potencialitat perquè al final, que un material sigui significatiu o no, dependrà també de l'alumne.
  3. Cal una activitat cognitiva per part de l'alumne per tal d'assimilar els nous coneixements i relacionar-los amb els previs.
  4. Cal una motivació per aprendre.
  5. Cal un mediador, ja sigui professor o alumnes, que ajudin en el procés de l'aprenentatge.
La Viquipèdia té una entrada molt curta sobre el tema. En aquest [enllaç] teniu la teoria sobre l'aprenentatge significtiu de David Ausubel. I en aquest [altre] en teniu una definició.