dissabte, 19 de juny del 2010

El nyap de l'educació i les TIC a Catalunya

Una notícia que fa pena. El Departament d'Educació recomana tenir els llibres de paper a mà als centres, per si la connexió a Internet dels portàtils que tindran els alumnes de secundària falla. Per evitar que els pares, que ja pagaran 150 euros per portàtil, hagin de pagar els llibres de paper, s'espera que els estudiants de cursos superiors els els deixin. Tot plegat de república bananera. Fem les coses a mitges, amb mala previsió, amb mal plantejament. Perquè, em pregunto si no és possible que els portàtils dels estudiants tinguin els llibres en format electrònic al seu disc dur? Si els tenen al disc dur, potser serà que duran DRM i que s'hagi de verificar la validesa de l'usuari per poder-los consultar? Com s'explica això de la dependència de la connexió per accedir als llibres?


Continuem. Recentment es va presentar la plataforma Empúries, que serà la plataforma dels llibres electrònics del Departament d'Educació. Una plataforma per comprar els materials, una plataforma per garantir que les editorials continuïn amb el seu model de negoci i que continuïn sent propietàries del coneixement i no la societat. No s'ha apostat per crear continguts lliures, amb la col·laboració remunerada a les editorals, cosa que es podria haver plantejat amb temps, i potenciant la creació d'una comunitat per crear i fer evolucionar els continguts. Però, en plena febre 2.0 és millor impulsar un projecte que crea molts dubtes quant a idoneïtat, quant a plantejament i quant a inversió -i no sóc anti-TIC, suposo que no cal demostrar-ho-.

Només queda veure si, com diuen els rumors, el Departament passa d'utilitzar programari lliure per als entorns d'aprenentatge virtual (Moodle) a utilitzar una plataforma no lliure i de pagament. Seria ja el súmmum.


Creative Commons License + GNU FDL

6 comentaris:

Brian ha dit...

Ja m'ho van dir uns alumnes, i jo també vaig flipar!
I els que han estat usant portatils aquest curs que ara acaba, tampoc estan contents, diuen que un munt de vegades hi ha fallos i problemes tecnics, a més a més es queixen de que els fa més mal la vista que llegir llibres "tradicionals".... jo pregunto si no es massa aviat fer aquest gran pas als "computerization" de la classe, almenys amb les condicions i poc preparats (o no gens) que etsan els professors i alumnes.

dani ha dit...

I ja no parlem de la situació de crisi global que estem patint... no seria més adient ajornar la implantació dels portàtils per quan tot plegat (tècnica i crisi) estigui més madur?

Unknown ha dit...

Tecnològicament no és inviable tot plegat però, l'enfoc és el que discuteixo. Voler-ho fet tot ara, passar a tenir materials electrònics i no planificar primer el canvi referent a qui crea i qui és l'autor dels materials -o potser sí que es tenia clar-. És un problema de plantejament, no tecnològic.

xarxatic ha dit...

El meu comentari va sobre una part concreta del teu article, la que fa referència a la plataforma Empúries, de la qual fa poc més de deu dies vaig publicar quelcom.

http://www.xarxatic.com/empuries-otro-despilfarro-educativo-2-0/

És força decebedor el què s'està fent amb el pla Escola 2.0 a Catalunya. Amb el potencial que tindria.

Joaquim Zaera ha dit...

A l'Arago als pobles petits ja van en tablets pc i amb linux. Aqui ens van dir al març, que amb linux no pot ser perque no es conecta be a la xarxa. Vaja que era una excusa . Ens pensem que anem molt be i llavors veus que els del costat que pareixia que no existien, et passen devant

Jordi Marín ha dit...

Sí, resulta que Terol no existia i s'han posat les piles... i no han necessitat gairebé 4 milions d'euros (IVA inclós) per crear cap plataforma Empuries... ni Caesaragusta!

els detalls aquí:

https://contractaciopublica.gencat.cat/ecofin_pscp/AppJava/notice.pscp?reqCode=viewCn&idDoc=2015546&