dimecres, 21 de març del 2007

Per què abandonaries GNU/Linux?

Avui hi ha un article a Kriptópolis en què l'autor explica per què ha decidit abandonar l'ús de GNU/Linux com sistema operatiu. L'autor no ha decidit tornar a Microsoft sinó que ara utilitza Free BSD. Fa algunes crítiques al sistema operatiu:
  • L'existència d'empreses com Novell, les quals arriben a acords amb Microsoft per no fer-se mal.
  • La divisió de la comunitat a mesura que va creixent, augmentant cada cop més el nombre de distribucions de GNU/Linux.
  • La pèrdua de l'esperit GPL.
  • L'augment del nombre de projectes i la manca que n'hi hagi uns quants de referència, amb un bon nivell de qualitat -maduresa diria-.
  • L'evangelització mal entesa, denunciant la pedanteria d'alguns defensors de GNU/Linux contra Microsoft.
  • L'increment d'aplicatius i de funcionalitats amb un augment considerable d'errors que cal corregir.
De cada punt podeu llegir-ne l'explicació a l'article. De tota manera, els problemes que comenta l'autor de GNU/Linux són inherents al programari lliure. La llibertat significa que cadascú pot utilitzar allò que vulgui i que cadascú pot publicar el programari que vulgui. És cert que falten més projectes amb un alt índex de maduresa però, tot arriba. Per naturalesa és difícil aconseguir-ho amb programari lliure. Cal un lideratge fort de projectes i això significa tenir al darrera una organització disposada a estirar el carro. Tampoc crec que acords com el de Novell i Microsoft siguin dolents. Almenys ara no ho són. Cal veure els actes i ser prudents però, no fer judicis previs.

L'autor comenta com la seva dona és usuària de Mac OS X. Jo també. A casa vaig decidir fa dos anys utilitzar Mac. De fet, després del meu iMac G5 vaig jubilar el portàtil i el vaig substituir per un MacBook. Sí, Apple fa programari privatiu o restrictiu. Però, amb un Mac pots tenir instal·lat programari lliure. Jo utilitzo programari lliure amb el Mac però, tinc els beneficis d'un sistema molt ben fet, que funciona molt bé, amb la qual cosa evito certs maldecaps a casa que ja tinc a la feina. I de passada tinc contacte amb una plataforma que habitualment a la feina no tens. No renuncio al programari lliure però, cal reconèixer la feina ben feta i els productes que valen la pena. És, a més, una opció personal adquirir un Mac, no una obligació com quan compres un ordinador que inclou Windows de sèrie. Una altra cosa és decidir què es fa amb els recursos públics o d'empresa. Sempre que es pugui crec que cal optar per programari lliure, i si pot ser amb GNU/Linux.