dijous, 11 de desembre del 2008

Rescat de peatges i peatge selectiu

Ahir es parlava de la proposta de la creació d'un fons de rescat de peatges aprovada pel Congrés dels Diputats, arran d'una petició del Parlament de Catalunya. La notícia crec que és bona, tot i que cal anar amb compte, perquè va sortir per algun lloc que s'apuntava a diferents opcions, com la bonificació, cosa que implica l'ús de Teletac, un dispositiu que s'ha de pagar. Per tant, el rescat ha d'analitzar-se bé.

Avui es parla de la intervenció ahir de Salvador Alemany a la Comissió de Política Territorial del Parlament, on proposava que en comptes d'aixecar barreres dels peatges en situacions de congestió de l'autopista, s'apugessin els preus, de forma que qui viatgés en hores de congestió fos penalitzat. S'anomena peatge selectiu. I per reforçar l'argument va dir que ja es fa en altres països. El peatge selectiu implica un càlcul probabilístic de qui ha d'agafar l'autopista per saber si encertarà l'hora en què hi ha d'entrar per no pagar més. No sé com ho fan a la resta d'Europa però, caldria veure si les alternatives a l'autopista són igual de dolentes com a Catalunya. Potser per això l'autopista va congestionada en dies de gran volum de trànsit. És lògic penalitzar els vehicles que es troben enmig d'una congestió, que ja paguen per anar per una via ràpida tot i circular a velocitat reduïda? És més, quan es proposa el peatge selectiu cal aleshores plantejar-se què passa quan per unes obres, com les de l'ampliació de l'AP-7 entre Salou i Vilafranca, has de circular durant mesos i mesos a 80 Km/h.


Creative Commons License