dimecres, 29 d’octubre de 2008

Com fer publicació automàtica des de diferents fonts

Sóc un usuari habitual dels blocs, com lector i com autor. Com autor també ho sóc prou habitual de fotografies que penjo a Flickr. Darrerament genero recomanacions musicals a través de Blip.fm. Més esporàdicament escric directament a Twitter. I de forma més intermitent utilitzo directament Facebook.

Els serveis de l'anomenada web 2.0 es caracteritzen tècnicament perquè sovint ofereixen interfícies de comunicació entre ells, mitjançant les quals l'activitat en un servei es pot replicar en els altres de forma automàtica, sense haver de repetir-la-hi. Per exemple, escrivint al bloc es pot replicar la informació a Twitter sense haver d'escriure novament a Twitter. Es tracta, en canvi, d'una feina prèvia de configuració de diversos serveis per tal que s'estableixi un mecanisme automatitzat de publicació. Aquesta feina pot ser molt útil si, com em va passar fa uns mesos amb l'intent de transvasament de l'Ebre, es vol fer una tasca comunicativa a la xarxa que arribi al màxim de gent possible. El bloc de la PDE va ser una experiència molt positiva en aquest sentit.

Les coses han anat millorant. El laboratori ja no és el bloc de la PDE sinó el meu bloc i altres serveis que utilitzo. Blip.fm permet tenir actualitzat el compte de Twitter amb les recomanacions musicals, de forma que cada cop que s'afegeix una recomanació, s'envia un missatge d'estat a Twitter. FeedBlitz permet configurar com compte de destinació dels butlletins el de Twitter -a més de comptes de correu electrònic, Skype,...-, i permet fer-ho utilitzant com font qualsevol adreça que contingui un canal RSS. D'aquesta manera, creant un butlletí del canal RSS del bloc i un altre del canal RSS de les fotografies de Flickr, cada cop que hi ha una actualització s'envia en forma d'actualització de l'estat de Flickr. I, finalment, amb l'aplicació Twitter de Facebook es manté l'estat dins de la xarxa social sincronitzat amb el del servei de microblocs.

La imatge adjunta mostra gràficament com, des de tres origens diferents, un per a cada tipus de contingut, acaben propagant-se els continguts fins Facebook. Feu clic sobre ella i la veureu en gran.

Creative Commons License