dijous, 23 d’octubre del 2008

Escrivint música amb programari lliure

Fa un temps que vaig escriure sobre un programa d'edició de partitures anomenat Lilypond. Es tracta de programari lliure multiplataforma que processa les partitures i genera documents PDF de les mateixes. Val a dir que, si només utilitzeu Lilypond haureu de dominar mínimament el llenguatge de marques que utilitza per a les partitures, semblant al LaTeX -donant per descomptat que coneixeu la notació musical anglesa-. Aquests dies estic utilitzant-lo per passar una partitura que tinc escrita a mà i que no es veu massa bé en alguns llocs, a format PDF. El resultat és impressionant i com que es tracta d'una partitura, no de proves, intervenen molts elements de la notació musical que s'han de conèixer de Lilypond. És a dir, que acabaré dominant-lo una mica.

Ara bé, potser si ho intenteu i no sou gaire amics de la Informàtica, potser us emprenya una mica haver d'escriure el codi font de les partitures directament. Cap problema. Podeu utilitzar altres programes, també lliures, per escriure les notes de forma gràfica i després generar una sortida que pugui processar Lilypond.

Els programes per escriure partitures s'anomenen programes de notació musical o, en anglès, musica notation software o scorewriters. La Wikipedia proporciona una llista de programes de notació musical. Com es pot veure, Lilypond és un programa de notació musical basat en text. Aquells que segurament us interessen són els basats en GUI (interfície gràfica d'usuari). D'aquests, alguns generen sortida per a Lilypond.

Si els voleu provar, alguns d'ells són Rosegarden, Denemo, NoteEdit, Canorus o MuseScore. Tot i ser programari lliure, no tots són multiplataforma. La majoria estan desenvolupats per a Linux o Windows. Canorus, segons el web, es pot executar en Mac OS X.

També podeu llegir un article en dues parts publicat l'any 2004 pel Linux Journal:

Creative Commons License

20 comentaris:

Jordi Perales ha dit...

No sé si l'has provat, però el Rosegarden és senzillament sensacional!

Marto ha dit...

jo recomano www.noteflight.com . és gratuit i online!

Unknown ha dit...

Està molt bé. Com servei en línia està molt bé. Com eina de programari lliure no serveix, pel fet de no ser-ho. Ara bé, sí que és interessant i m'agrada el fet que promou l'ús de llicències Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual.

Moltes gràcies!

Álvaro ha dit...

Un altre amic i jo estem passant diverses partitures utilitzant MusixTex amb una interfície gràfica.

màrem ha dit...

Manel, vull demanar-te ajuda: m'he proposat fer una recopilació de cançons diverses i penjar-les al bloc amb les seves corresponents lletres i notes musicals. M'he ficat en els programes lliures que esmenteu i no me'n surto. He fet alguna cosa amb noteflight però no aconsegueixo que escrigui bé una cançó que comença amb anacrusa i que repeteix la frase; em posa pauses tant al principi com al final. Pots recomanar-me algun programa senzill però àgil? Moltíssimes gràcies a l'avançada.

Unknown ha dit...

MuseScore actualment és una bona opció.

Anònim ha dit...

Gràcies, Manel. He trobat el programa, n'he vist la presentació, m'ha agradat i l'he descarregat. I d'aquí no passo. Entro en un cercle viciós de veure ara la carpeta d'aplicacions, ara la icona del programa. No s'arriba a obrir. Potser el mac es fa incompatible o hi ha alguna cosa que no faig bé. Sigui com sigui, plego, ho deixo. Gràcies de totes formes.

Unknown ha dit...

El MuseScore amb Mac funciona.

Anònim ha dit...

Finalment he aconseguit activar el programa. No trobo però la manera d'escriure el primer compàs d'anacrusa, sense que m'hi posi les pauses complementàries. En saps el camí? Moltes gràcies!

Unknown ha dit...

Perquè el primer comàs sigui d'anacrusa has de fer el següent:

- Crea una partitura
- Et demana Títol, subtítol, etc. Emplenes el que convingui, tries si vols una plantilla o no i fas clic sobre el botó de continuar.
- Tries l'instrument o instruments que necessites i fas clic sobre continuar.
- Tries l'armadura i fas clic sobre continuar.
- Selecciones el compàs i després, si el primer és d'anacrusa, marques la cel·la que diu "compàs d'anacrusa". Després has de seleccionar quina és la durada del compàs (per exemple, si és una anacrusa de negra tries 1 / 4) i fas clic sobre continuar.

Et voilà, ja ho tens. Espero haver-te ajudat.

Manel

mhara ha dit...

Fantàstic! ho tenia davant els ulls i no ho veia. He aconseguit començar la partitura amb anacrusa! Ara la dificultat és que al final de la frase es repeteix l'anacrusa: em presenta unes pauses de corxera que no puc transformar-les en una de negra (perquè la figura del compàs de 6/8 és negra amb punt, pausa de negra i corxera). No sé el procés correcte per escriure notes ni tampoc entenc perquè unes són escrites en color roig, blau o negre. Veig que admet el tecleig de consonants com a sinònim de notes.

Crec que és un programa molt complet i ben fet. Em falta però un manual per a principiants.

Perdona el meu nivell. Gràcies per la teva paciència.

Màrem

Unknown ha dit...

A l'ajuda té una opció de consultar l'ajuda local, i t'obre un document PDF que va prou bé per començar. No sé si l'has vist o si potser cerques alguna cosa més concreta.

Salut,

Manel

mhara ha dit...

Una vegada més tens raó: visitava l'ajuda i em quedava en els fòrums. No hi trobava allò que buscava. Ara, a partir d'allò que em dius, he descobert el manual en PDF. També parlen d'un video tutorial però no és disponible. Aniré seguint el manual piano-piano; sóc gran i poc àgil però espero sortir-me'n. Les partitures que em cal escriure corresponen a cançonetes de la meva època jove i excursionista; senzilles i curtes. Pots veure'n alguna (escrita manualment) a . Impreses faran més goig.

Visquen les terres de l'Ebre! El meu pare era de Tivissa i jo m'en sento molt vinculada.

Una salutació ben cordial, Manel!

Anònim ha dit...

I am sorry! Tenia la versió 1.0 i la vaig canviar per la nova 1.1 de Musescore. Em vares explicar molt bé com escriure un compàs inicial amb anacrusa. Molt bé. Ara, amb la nova versió, sembla que aquella opció s'ha perdut i jo també torno a anar perduda. Consulto el manual i diu que prement el botó dret ha d'aparèixer "propietats" i aquí poder intercalar anacruses. Ho faig (no tinc botó dret) i no apareix res de nou.
Pots ajudar-me, Manel?

Unknown ha dit...

Hola,
A mi la versió 1.1 em permet triar el compàs d'anacrusa inicial. No em surt com dius tu. Quin sistema operatiu tens?

Manel

mhara ha dit...

Tinc el mac os 10.5.8, en un G 5. El ratolí és el clàssic, d'un sol toc. Gràcies.

Màrem

Unknown ha dit...

Doncs amb el Mac a mi em permet triar si vull anacrusa al principi. No sé com pot ser que tenim diferències en les opcions.

mhara ha dit...

Alguna cosa no feia bé perquè ara sí que he recuperat l'opció de l'anacrusa inicial. Les següents són les que no sé resoldre, doncs.

Kante Luis ha dit...

Hola!
¿Eres un amante de la música? Entonces quiere agregar tonos de llamada para su teléfono. Tengo algunas buenas canciones actualizadas en mi sitio web. Puede encontrar más información en: https://tonosdellamadagratis.net/

Esta es una gran colección de tonos para tu teléfono:
Descargar Sonidos de Animales mp3
Descargar Tono de llamada de IPhone 7 mp3
Descargar Tono de llamada de iPhone 6 mp3
Descargar Tono de llamada de iPhone X mp3
Descargar Sonidos de Elefante mp3

Compártelo con todos para obtener el mejor tono de llamada y calidad. Necesito tu calificación útil.

APKCIMA.NET ha dit...

No es necesario hacer nada cuando en yotonos.com ha recopilado los últimos tonos de llamada adecuados para la mayoría de los dispositivos actuales.