dimecres, 22 d’octubre del 2008

L'agonia dels blocs

20 minutos es fa ressò d'un article de la revista Wired on s'afirma que els blocs estan passats de moda a causa de Twitter i de Facebook. En aquest article s'aconsella que si s'està pensant de crear un bloc, que no es faci, i que si s'ha fet, es vagi pensant a tancar-lo. Apunta l'article al fet que els blocs han deixat de ser llocs personal i s'han professionalitzat, de forma que la majoria dels principals blocs a Technorati pertanyen a gent que hi guanya diners. Em pregunto jo si això és motiu per rebutjar el concepte de bloc, i més quan el model que s'aconsella seguir és Twitter o Facebook. Si bé en el món dels blocs qualsevol mitjà ja hi és present, per poca que sigui la qualitat de la interacció i dels continguts, els professionals dels blocs també són presents a Twitter i a Facebook. Jo cada dia rebo una gran quantitat d'actualitzacions del Twitter del 3cat24.cat, de la BBC, El País, Le Monde, etc. I al Facebook cada dia hi ha més mitjans i empreses que tenen el seu grup per fer xarxa. Per tant, la presència professional no pot ser un element negatiu per als blocs.

Sí que és cert que els blocs no tenen el factor de la immediatesa, com ara el Twitter o el Facebook però, també cal tenir en compte que la immediatesa també depèn de les persones. Podem estar tot el dia pendents del Twitter o del Facebook? És el mateix escriure una entrada en un bloc que una frase al Twitter? Crec que no, són finalitats diferents, i poden ser complementàries. Jo tinc el meu bloc enllaçat amb Twitter, amb la qual cosa allò que hi dic es repeteix al microbloc. I el mateix faig amb altres serveis com Blip.fm. La immediatesa me la dóna el Twitter però, també la missatgeria, la qual a més em dóna més intimitat.

Podríem donar moltes voltes. Des del punt de vista de concepte i d'acollida podem estar d'acord que els blocs estan passats de moda, igual que ho han estat altres serveis d'Internet, i igual que ho estaran Twitter i Facebook. Des del punt de vista de cavar la tomba dels blocs, doncs ja no ho tinc tan clar. El format bloc és antic. Jo fa 7 anys que vaig començar amb els blocs i he vist que ha anat evolucionant però, no necessàriament en un camí que el porti a la mort. Més aviat penso que hi haurà una transformació cap a eines integrades, cosa que ja es poden trobar en xarxes com Facebook. Però, aquestes eines no deixaran d'integrar el bloc dins d'elles, lluny d'eliminar-lo.

Creative Commons License