dimarts, 5 de febrer del 2008

Anàlisi de MacBook Air

Ho sento però, potser per alguns articles sobre informàtica de l'autor, em miro l'article de Noves Tecnologies d'Un Cop d'Ull amb uns ulls diferents. Aquest número hi ha un repàs al MacBook Air (pàg. 25). Em pregunto si l'autor realment ha provat el producte quan ha escrit això, i si coneix la plataforma Mac vist el contingut de l'article. Tècnicament no és tan monstre com el pinten, diu. Potser sí, potser ha estat una operació de màrqueting més que una gran novetat. Però, ha estat un salt endavant, tecnològic també. El processador dissenyat per al portàtil d'Apple, amb un consum menor i ocupant menor espai, avui podíem llegir que serà integrat per altres fabricants. Els acabats, destaca, són de primera línia. Si feu un repàs als ordinadors d'Apple de, com a mínim, els darrers 3 anys, veureu que no és cap novetat. La mida de la pantalla, contradient la suposada novetat, és de 13,3", com la dels MacBook -el meu té més d'un any-. Els iBook G4 tenien 12". El meu MacBook, per cert, treballa també amb una resolució 1280x800. Val a dir que no tot són falses novetats. La possibilitat d'utilitzar un disc dur SSD en comptes d'un disc dur tradicional, elimina els elements mecànics en la cerca d'informació a la memòria secundària, reduint consum i temps d'accés. Els iPod Touch i els iPhone ja vénen mostrant l'increment de memòria sòlida en els darrers temps. La càmera web iSight tampoc no és una novetat. Els MacBook ja fa més d'un any que la inclouen, igual que els ordinadors iMac, els quals farà potser any i mig o dos. La tecnologia sense fils WiFi i la Bluetooth també fa temps que vénen en els ordinadors d'Apple, tot i que van incorporant versions noves dels dispositius.

És cert que la desaparició de la unitat de disc òptic és una nota negativa -almenys a Europa-. Caldrà veure en quin sector de mercat un ordinador d'aquestes característiques té penetració. El preu per a mi és la nota més negativa. Poder comprar un MacBook per poc més de 1000 euros -amb descompte si es pertany a la comunitat educativa-, no em plantejaria ara mateix comprar el MacBook Air.

Finalment, es qualifica Mac de sinònim d'exclusivitat i de modernitat per pensar que l'èxit està assegurat. Cal recordar que amb l'Apple TV no han tingut l'èxit esperat. Potser han pensat que la cultura de la televisió a la carta i l'iTunes eren la mateixa cosa, i aquí segurament l'han vessat. D'exclusius i moderns potser sí que ho són els productes d'Apple però, no són tan exclusius des del moment que jo mateix em vaig plantejar comprar-ne. El preu dels ordinadors Apple ha baixat molt els darrers anys. La qualitat del producte sumada al preu el fan atractiu. Hi ha productes com el mateix MacBook Air que crec que no tenen una relació qualitat-preu adequada si volen penetrar en el mercat domèstic. Ells mateixos es fan competència amb els altres portàtils.

Que de maqueros n'hi ha d'exclusivistes, segurament. Jo diria més aviat que destaquen per la seva fidelitat. De la mateixa manera ja em vaig queixar quan parlant de Linux va qualificar de friquis aquells usuaris d'aquest sistema operatiu, avui dia emprat per usuaris finals sense problemes. Podria sumar-me al tòpic dient que els seguidors de Windows tenen assumit que s'estaran queixant tota la vida del seu sistema però, que tenen la síndrome d'Estocolm i que no el poden abandonar.