Demà dijous hi ha vaga contra la proposta de Llei de l'Educació de Catalunya. Hi ha un aspecte que no m'acaba d'agradar d'aquesta llei, referent a l'autonomia dels centres. És positiu que els centres siguin autònoms en la gestió administrativa i pedagògica però, ja ara es podria dir que aquesta llibertat fa que hi hagi centres amb uns criteris que podrien ser discutibles des del punt de vista educatiu i organitzatiu. La llei, segons s'interpreta, facultarà la direcció dels centres per consolidar equips docents, és a dir, per seleccionar el professorat que roman al centre i el que no. I això és positiu si es mira des del punt de vista que permetrà consolidar projectes i planificar el futur de forma més fiable. Però, també es presta a la mala pràctica de fomentar el favoritisme, l'amiguisme, la por al rebuig. I això, sent una empresa pública, cal evitar-ho.
Diuen que els sindicats no veuen amb bons ulls la llei, no només per això sinó perquè els sindicalistes hauran de tornar a les aules si s'aprova. No sé, no m'ha donat temps de llegir-la. Però, això jo ho trobo lògic i necessari.
La pregunta és: hi ha motius per fer vaga -a banda de coincidir que el departament d'Educació podria esforçar-se més a comunicar-? És més, es pot afirmar que es vol privatitzar l'educació? Llenço les preguntes, no dubtant de la resposta sinó esperant punts de vista, sobretot si esteu dins del món educatiu.
4 comentaris:
No se realment de que va la llei propasada, ni els motius concrets per a la vaga, però llegint el teu post, sembla que volen anar cap a un sistema paregut al que tenim a Anglaterra.
Alli, un cop acabat la carerra i els cursos pedagogics adequats (crec que son 2 anys mes), pos, comences a mirar anuncis i solicitar feina als colis que tenen places, com qualsevol empresa privada. Envies CV i vas a entrevistes i la direccio de l'escola pot triar la persona que més li conve (tot aixo es el que jo entenc pero tampoc ho tinc 100% segur).
Per mi este sistema es millor, aixi la direccio troba el profe que més s'adapta a les seves necessitats i no s'ha d'agafar el que ha tret millor nota de oppos - quan precisament la materia teorica dels oppos, i la presentacio que gairbe tothom baixa copiada de internet, no indica en absolut si seras millor o pitjor profe.
Despres pots anar "millorant", demanant lloc a una escola diferent tal com en qualsevol altre ambit. El meu germa ha canviat d'institut 3 cops, sempre pq ell ho ha buscat.
Per a mi també trobaria bé (no se tampoc si ve a conte en este llei) que els profes estan "obligats" de fer cursets de actualitzar-se durant el mes de juliol - de fet jo sempre creia que era aixi, i ara m'he enterat que només ho fan uns quants.
Per altre costat, també s'ha de reforzar la autoritat del profe i la seva autonomia - no pot ser que el 99% del curs els ve dictat per seguir el mateix llibre que cada classe a Catalunya. Recordo els meus profes sempre sortien en tangents i ens explicaven moltes coses que no anava unicament de cara a un examen, sino a educar-nos - sovint en lliçons de vida! El meu profe de musica passava classe tocant els blues al piano i contant-nos anecdotes de les seves experiences en el Crisis del Suez. No vaig aprendre res de musica pero ...!
La possibilitat de deixar de ser funcionaris pica. Pero una visio mes propera a l'empresa, competencia-rendiment, no aniria malament a alguns mestres apoltronats, que no tenen cap mes aspiracio que arribar a finals de mes i cobrar la nomina.
Estem jugant amb les persones que seran el nostre futur, i totes les dades que es publiquen diuen que estem a la punta de rabo
Generalitzar no és bo. Posar tots els funcionaris al mateix sac és injust. Aquesta visió més propera a l'empresa aleshores s'hauria de traslladar als càrrecs electes també, doncs la competència-rendiment hauria de venir des de dalt. Que tothom comenci a fitxar -regidors, consellers, etc.-, posats a demanar.
És evident que hi ha apoltronats però, potser falla la inspecció aquí, potser la inspecció és poc dura amb els funcionaris de carrera.
D'altra banda, arribar a ser mestre o professor està condicionat per uns exàmens durs -no parlo si són els més adequats o no-. L'enfocament que dius potser passaria per abandonar els exàmens i passar als mèrits només? És difícil la solució però, generalitzar tampoc no resol res.
Tens rao, generalitzar no és bo pero s'havia de començar d'algun lloc. Encara que hi ha molts (la imensa majoria) de profes que son bonissims, jo continuo pensant, personalment, que el sistema en si esta fallat. Exemple, el sistema opposicions no serveix. Ja he ajudat a preparar a molts profesors/mestres, i altres amics també m'han contat el seu, i realment lo que cal demostrar en aquests examens, no té gaire a veure en si despres seràs bon profe o no.
Jo crec que si tens una carrera del tema que vols ensenyar i has fet un curs de "ser profe" adequat, ja quaedaria demostrat (si t'han aprovat) que mereixes un lloc de feina. Per mi, aquest curs hauria de ser de 2 anys (si, molt de temps, pero per altra banda també se podrien retallar les carerres - un profe de fisica a l'institut necessita fer 4 o 5 anys de universitat?) - i amb el enfoque sobretot en hores de practiques, molts , i a molts de edats/nivells i instituts diferents. I res de xollos - també sé de gent que no ha fet (ben fets) les hores que (encara que em semblen pocs) son necessaris aqui, ja que els profes que els "controlen", pos, no ho han vist necessari.
Tornant al post original Manel, dius que si la direcció de l'escola/institut pot triar el profesorat, podria haver favoritisme/amiguisme .... D'entrada hauria dit (fa 20 anys) que aixo em sembla el colmo , que un director no triaria els millors profes, sino enxufaria els que vulgui!!! Maluradament, ara veig que tens rao, que podria passar. I aqui ja arribem a l'arrel del problema; com es pot educar, si des de dalt ja poden passar estes coses? Si algun director/profesor no juga net, com ha de sortir el sistema educatiu? Torno a dir, també conec profesors que la seva programcio per presentar a les oppos, pos, també ha vingut "influit" per altres presentacions trobats al google.
No sé , amb aixo ja no sé que dir.
Tornant a generalitzar, no dic que Anglaterra serà ni millor ni pitjor (les escoles estan plagats de fracasos i violencia, per exemple), pero en aixo si que (en general) hi ha "joc net". Jo m'he presentat a l'examen de conduir, a examens de universitat, a votar ... sempre sense cap mena d'identificació - ni em va passar pel cap que algu vulguis fer trampa. Ja te dic, aixo no canvia res globalment, tenim un bon grapat de delinquents, inutils, tramposos etc .. o sigui, igual que aqui!
Publica un comentari a l'entrada