divendres, 2 de març del 2007

Rodalies, AVE i els trens a l'Ebre


Els problemes que arrossega Rodalies de Renfe vénen de llarg, tot i que darrerament s'han accentuat de forma exagerada. De les avaries de tant en tant i les vagues constants s'ha passat a les avaries i incidències freqüents. Algunes tenen relació amb les obres de l'AVE, un dels altres temes pendents que interessen als polítics espanyols i catalans tenir resolts. A l'usuari habitual de tren no se li escapa que s'inverteixen molts de diners en un tren d'alta velocitat sense tenir resolts els problemes de les infraestructures existents. La casa per la teulada.

Jo he estat patidor dels Rodalies Renfe durant uns anys, sobretot els darrers en què vaig estar treballant a Barcelona. Des de que torno a estar a les Terres de l'Ebre he deixat d'utilitzar Renfe, excepte quan vaig a la capital. Des d'aquí les coses es veuen diferent. Mentres a Barcelona milers d'usuaris cada dia pateixen problemes de mal funcionament, aquí es veu com continuen sense aturar-se els Euromed, eliminen parades de trens de llarg recorregut i el futur del conjunt de les estacions ebrenques no està assegurat.

La pregunta és si aquestes declaracions d'intencions sobre Renfe per part del govern espanyol, si aquest pla de xoc engegat, i si les obres de l'AVE, no faran que la resta de Catalunya hagi d'esperar per veure les seves necessitats de millora del transport per ferrocarril complides. No només a l'Ebre, on no tenim cap tren que comuniqui les ciutats de forma freqüent i en poc temps, i on no tenim una estació a l'alçada de Salou o Tarragona, ni AVE, sinó en altres llocs, com la línia Barcelona-Manresa-Lleida, els usuaris de la qual es queixen de la precarietat del tram entre el cor de Catalunya i la capital del Segrià.