dijous, 16 de febrer del 2006

Els drets dels premiats

Llibresebrencs.org convoca el segon premi per a jóvens escriptors ebrencs. Les bases es poden descarregar del mateix web. Si les llegiu veureu un aspecte típic en molts de concursos artístics. L'autor renuncia a part dels seus drets sobre la seva creació, almenys de forma temporal. Això és un aspecte que en premis de gran quantia potser té cert sentit, dins de la seva injustícia però, en premis on la quantitat es troba en els 300 euros, demanar que els autors renunciïn al dret de publicar la seva obra durant un any i després poder-ho fer amb autorització expressa em sembla excessiu. Sento fer la crítica en relació als premis de Llibresebrencs.org, doncs em sembla una iniciativa molt bona per difondre la literatura ebrenca. Però, m'ha donat motiu per parlar-ne. L'autor de l'obra és qui ha posat la càrrega intel·lectual per donar-li vida. La legislació li atorga tots els drets com autor. I no em sembla just haver de renunciar a cap dels drets per poder participar en un concurs en què es valora la qualitat artística, no una altra cosa. En qualsevol cas, i reconeixent la legitimitat de les bases del concurs, preferiria que l'autor atorgués els drets d'explotació a Llibresebrencs, en aquest cas però, sense renunciar-hi, és a dir, compartint-los. No sé si m'explico. M'agradaria que no es veiés com una crítica ferotge contra aquest de la nostra terra.