dissabte, 2 de desembre del 2006

Què és un bloc?

A hores d'ara molta gent sap què és un bloc o almenys en té un idea més o menys clara, encara que sigui basant-se en les seves característiques més que en la seva definició. Vaig començar a tenir contacte amb els blocs l'any 2001, amb Blogger. M'ho van presentar com una forma de crear llocs web dinàmics de forma gratuïta, tot i que ja em van parlar del terme weblog. En plena època de mobilització contra els transvasaments, Blogger va ser l'eina escollida per construir un lloc web dinàmic, ebrencs, l'inexistent ebrencs.com, substituït pel bloc ebrencs (ara sense actualitzar), i company de la llista ebrencs. Amb blogger em vaig crear un conjunt de blocs, cadascun dels quals em servia permantenir continguts de diferents tipus, els quals es corresponien amb les diferents seccions del lloc web -sí, ja sé que ja hi havia eines però, era per no necessitar trobar un servidor on posar un gestor de continguts-. Si algun dia quedem us ensenyaré com ho vaig muntar.

Però, què és un bloc? La Wikipedia (en anglès), o la Viquipèdia (en català) us defineixen el terme. Jo entenc un bloc com un lloc web que s'actualitza freqüentment -diàriament o setmanal-, amb continguts de caire personal (diari personal), o d'altres (bloc sobre tecnologia, sobre actualitat,...), on les entrades van acompanyades de la data de publicació i estan ordenades segons aquesta data, de més recents a menys. Les entrades d'un bloc acostumen a ser relativament breus (aquesta es pot considerar prou llarga). Un bloc normalment permet que els visitants comentin les entrades. Quant a continguts, un bloc té entrades que combinen text enriquit i imatges, així com -actualment- objectes incrustats, com poden ser objectes de video i d'àudio.

I vosaltres, què enteneu per bloc?